Verwarming: maatregelen winter 2022-2023
|
|
Regeling van de verwarming
|
|
Wat vertelt de display van de calorimeter?De display van de nieuwe calorimeter geeft de 3 cijfers hiernaast weer, wisselend om de paar seconden. Het zijn piepkleine cijfertjes en je moet er soms wel een extra lichtje en bril bijhalen!
Op deze manier kunnen huurders en eigenaars zonder discussies afrekenen:
Ter info: de jaarlijkse verwarmingskosten voor een studio variëren van 100 tot 1.000 euro! |
|
Opvolgen van de calorimeter met TSSMet het Techem Smart System (TSS) kan elke mede-eigenaar de calorimeter opvolgen, en op elk moment een tussentijdse afrekening maken met de huurder. Hiervoor krijgt elke eigenaar een unieke login op het Techem-webportaal. Het systeem wordt uitgerold in voorjaar 2023. U kunt nu al downloaden: handleiding systeem & TSS . |
|
Een klachtenbrief uit 2011… nog altijd actueelGeachte Heer, We hebben uw klacht over de verwarming goed ontvangen. Enerzijds is er de zeer begrijpelijke en natuurlijke behoefte aan warmte van iedereen die er woont, waarbij inderdaad in principe een verwarming tot minstens 20° moet mogelijk zijn. Anderzijds zijn de brandstofprijzen de jongste jaren dermate gestegen (en dit proces is niet ten einde!) dat iedereen nu wel moet gaan beseffen dat het tijdperk van de gratis en onbeperkte energie definitief achter ons ligt. Het soms gehoorde argument dat elke studio toch zijn deel betaalt naar eigen inzicht en behoefte, vanwege de individuele calorimeters op de radiatoren, gaat alleen op voor het supplementaire verwarmingsverbruik, dit wil zeggen het extra verbruik dat gevraagd wordt NADAT de installatie in werking is gesteld. Maar het in werking stellen zelf kost een stroom aan energie voor het opstarten van de ketel en het distribueren van heet water door de buizen in het gebouw, en die kosten worden door iedereen betaald, ongeacht het individuele verbruik. Het is onder meer met die gedachte in het achterhoofd dat de algemene vergadering van eigenaars op de laatste algemene vergadering van 21 oktober 2011 heeft besloten de verwarmingsinstallatie, die automatisch gestuurd wordt, zodanig in te stellen dat pas bij een buitentemperatuur van 16 graden of minder de installatie in werking treedt. Verschillende metingen hadden immers uitgewezen dat door inertie en beschutting van het gebouw, een buitentemperatuur van 16 graden overeenstemt met een binnentemperatuur van 20 graden of meer, zeker wanneer de bewoners niet onnodig de vensters open laten (wat verluchting betreft: energie-adviseurs raden aan de binnenruimte te verluchten door de vensters korte tijd VOLLEDIG open te zetten, in plaats van geruime tijd op een kier te laten staan). De uitzonderlijke weersomstandigheden van de laatste weken stellen het automatisch afstelsysteem echter bijzonder op de proef. Zoals u zelf ongetwijfeld hebt gemerkt, halen we overdag buiten vaak 16 graden of meer, zeker in de beschutting van een stad. We merken zelfs mensen op terrasjes bij dit zachte weer! ’s Avonds echter koelt het buiten vrij snel af, en de avond- en nachttemperaturen zakken dan snel een eind beneden de 16 graden. Na enkele klachten over onvoldoende verwarming rijst nu het vermoeden dat mogelijk de automatische sturing van de verwarming niet snel genoeg reageert op deze vrij plotse temperatuurwisseling. Om dit op korte termijn te compenseren, werd vandaag aan de technische firma die de verwarmingbeheert, opdracht gegeven de reactietemperatuur van de installatie alvast met 1 graad te verhogen, van 16 tot 17 graden. De volgende dagen moeten Wat de mogelijke extra-kosten voor elektriciteit betreft, moeten we u verwijzen naar uw huurcontract. Extra elektriciteit in geval van defect aan de installatie valt onder het begrip “overmacht” en zal daarom vermoedelijk niet in aanmerking komen voor compensatie. Gaat het eerder om een comforteis, dat dient u te overleggen met uw eigenaar. U kunt hem/haar eraan herinneren dat hij/zij op de vergadering van 21 oktober over het betrokken agendapunt (afstelling CV in het gebouw) spreek- en stemrecht had. Mocht u in de toekomst nog klachten hebben, dan zouden wij het op prijs stellen dat u bij ongemak duidelijk nota zou nemen van datum, uur en binnentemperatuur. Op die manier kunnen wij uw klachten vergelijken met de prestatielijsten van de CV-installatie. Met vriendelijke groet,
|
|
Blogberichten verwarming2023
2022
|